Press room
18 jan 2022

Duaal leren in bouw breidt verder uit

Opwaardering noodzakelijk voor volwaardig succes

In de bouw gaat het duaal leren er sneller op vooruit dan gemiddeld in Vlaanderen. Het aantal duale leerlingen in een bouwopleiding steeg van 13 in het schooljaar 2016-2017 tot 281 in het schooljaar 2021-2022. Dit schooljaar is dit aantal nog met circa 27% toegenomen in vergelijking met het vorige schooljaar. Ondanks de problemen die de coronapandemie aan het werkplekleren stelt. Volgend schooljaar verwacht de VCB (Vlaamse Confederatie Bouw) een verdere stijging. Want bovenop de huidige 25 trajecten komen er dan maar liefst 17 bij. Maar een opwaardering van het duaal leren is volgens de VCB belangrijk om het duaal leren tot een volwaardige succesformule te ontwikkelen.

Ondanks de gerealiseerde vooruitgang kampt het duaal leren nog altijd met een aantal knelpunten. Het voltijds bouwonderwijs blijft nog altijd veruit de hoofdstroom in vergelijking met het duaal bouwonderwijs. Dat ligt niet aan de bouwbedrijven. In 2021 werden opnieuw meer dan 600 bouwbedrijven voor duale trajecten erkend. Die bedrijven hebben hiervoor ook de nodige mentoren aangesteld. Maar de instroom aan leerlingen blijft nog steeds bijzonder laag. Van de 25 duale trajecten die de Vlaamse regering intussen voor de bouw heeft goedgekeurd, konden dit schooljaar een tiental niet opstarten, voornamelijk bij gebrek aan leerlingen.

De VCB pleit dan ook voor een opwaardering van het duaal leren. Het mag niet beperkt blijven tot BSO-studierichtingen. Ook in TSO-studierichtingen voor de bouw moet het duaal leren zich kunnen ontwikkelen. Bovendien stelde het Vlaamse regeerakkoord voor om het duaal leren in het volwassenonderwijs en in het hoger onderwijs te introduceren. De invoering in het volwassenonderwijs is intussen een feit. Het komt er nu op aan tijdens de resterende twee jaar van deze regering werk te maken van de invoering in het hoger onderwijs. Deze uitbreiding moet het imago van het duaal leren ten goede komen. Intussen bestaat reeds in 4 Vlaamse hogescholen een graduaatsopleiding over werforganisatie. Die opleiding bestaat nu al voor een derde van de lesuren uit werkplekleren.